Не всі діти люблять читати, але всіх можна спробувати зацікавити читанням. У НУШ вміння читати і розуміти прочитане є наскрізним умінням для всіх ключових компетентностей.
Проєкт “Дружня школа” запитав учительок із ТОП-10 та ТОП-50 Global Teacher Prize Ukraine 2019, як їм вдається зацікавити своїх учнів читанням.
Юлія Плющ, учителька початкових класів, Костопільський НВК “ЗОШ І ст. – гімназія ім. Т.Шевченка”, Рівненська область
1. Зробіть WOW-ефект. Колись мої учні зовсім не хотіли читати. Що я лише не вигадувала: читацькі щоденники, квіткову читацьку галявину, корабель читача – ніщо не допомагало. Але одного ранку я зайшла до книжкової крамниці і обрала книгу, яку можна читати дітям на уроках. Прийшла до школи, навіть не роздягнулася і почала читати.
Дітей це вразило: Юлія Олегівна нічого не малює на дошці, не роздає зошити, не робить зауважень, а читає! Продзвенів дзвінок. Я відірвала на секунду погляд від книги і, попросивши дітей записати дату в зошиті, продовжила читати. Потім засміялася сама до себе (зі змісту прочитаного). У класі – тиша, я читаю.
Невдовзі перервалася, перепросила за те, що просто не могла не дочитати до кінця розділу. Це був маленький WOW-ефект. За книгою на перерві вишикувалися діти. Її перечитали всі учні!
2. Проведіть батьківські збори і прорекламуйте дитячі книги сучасних авторів. Повірте, багато хто і не знав про їх існування.
3. Часто показуйте дітям буктрейлери за новинками літератури, спонукайте до створення реклами цікавих, на їхній погляд, книг.
4. Влаштуйте родинний челенж #мисім’ящолюбитьчитати. Розпочніть із власної родини та поширте у соціальних мережах.
5. Читайте дітям на уроках емоційно та часто.
6. Зберіть макулатуру, а за отримані гроші придбайте у книжковому магазині книгу, яка б усім сподобалася.
7. Даруйте дітям на день народження книги, підписані з любов’ю.
8. На уроках літературного читання використовуйте прийоми критичного мислення, дискутуйте.
10. Інсценізуйте, використовуючи підручні матеріали, імпровізуйте, фантазуйте.
11. Готуйте вистави для батьків, однолітків, створюючи костюми та декорації самотужки.
Олена Гальвіцька, учителька початкових класів, ЗОШ І-ІІІ ступенів № 24, Львів
1. “Щоденні п’ять”. Два з тих п’яти присвячені саме читанню у класі: читання для себе та читання для друга.
2. Читайте під час ранкової зустрічі (для 1-2 класів). Оберіть дитячу книжку і читайте щодня сторінку-дві. Спостерігайте, як усе далі пересувається закладка у книжці, а через місяць уся книга прочитана! Ніщо не переконує дітей краще, ніж власний досвід!
3. Читайте СВОЮ книжку (для 3-4 класів). Знаходьте щодня 15 хвилин, коли кожний (і я, вчитель) читає СВОЮ книжку в зручному для себе місці: за партою, на килимочку, у куточку. Ми навіть на перервах виходили разом у коридор: я чергувала із книгою у руках, а навколо мене – мої учні, кожен зі своєю. Уся школа дивилася на нас!
4. Книжки з перших днів у школі (для тих, хто, як пані Олена, за принципами “Лицем до дитини” та за методикою “Від тексту до букви” у 1 класі). До кожної щотижневої теми є розроблені книжечки легкого читання трьох рівнів складності (для тих, хто вже читає, хто лише починає читати та для тих, хто ще зовсім не читає). Багато книжечок створюю сама. І часто їх героями стають самі діти. Тому читати їм набагато цікавіше. Візуальні словники до теми теж спонукають читати.
5. Створюйте казки. Щотижня діти мають індивідуальні робочі книжечки, у кінці кожної з них я пропоную написати власну казку. Коли таких казок назбирається, створюю книжечку казок, яку діти із задоволенням читають.
6. Робіть рекламу (для 3-4 класу). З мого досвіду, учні так цікаво розповідають про книгу, що за нею відразу ж створюється черга однокласників.
7. Робіть уроки “смішного читання”. Нехай діти приготують найсмішніші епізоди зі своїх книжок та поділяться ними з однокласниками під час групової роботи.
8. Говоріть із батьками. Неможливо донести необхідність читання книжок дитині, яка не бачить такого прикладу вдома. Я рекомендую батькам читати їхнім дітям щовечора хоча б 15 хвилин.
9. Зробіть тематичні батьківські збори. Попросіть батьків поділитися досвідом домашнього читання. Батьки моїх другокласників радять купувати цікаві книжки; читати дитині вголос та читати мамі вголос увечері, коли мама, наприклад, миє посуд; складати разом кросворди та загадки; читати дитячі журнали та газети; шукати значення незнайомих слів; ходити разом до бібліотеки, щоб цей похід перейшов у сімейне свято.
Немає коментарів:
Дописати коментар